Category Archives: Journalism

Periodistas europeos se unen para pedir la liberación de la traductora de EL MUNDO

A muchos periodistas locales de esta región no les ha quedado mas que o morir de hambre o sobrevivir como fixer. Esto es: hacen las llamadas, encuentran a la gente que los periodistas extranjeros quieren entrevistar, encuentran el transporte, traducen y corren los riesgos de ser reprendidos en el mejor de los casos o encarcelados e incluso torturados en el peor por sus gobiernos. Y ello por unos 200 dólares al día mas gastos cubiertos.

Animo  Fariba! y cuantos mas firmen mejor…

N.S

Periodistas europeos se unen para pedir la liberación de la traductora de EL MUNDO

  • Un blog invita a firmar una petición que será remitida a las embajadas
  • Colabore escribiendo su nombre y apellido en un e-mail a freefariba@gmail.com

ELMUNDO.es | Madrid

Actualizado jueves 03/12/2009 17:59 hora

Un grupo de periodistas europeos acaba de crear un blog para pedir la liberación de Fariba Pajooh, la traductora de EL MUNDO que lleva casi cuatro meses detenida en las cárceles iraníes.

La página web freefariba.over-blog.com recuerda que las autoridades del país asiático no explicaron las razones del arresto y que la reportera “solamente hizo su trabajo: informar”. Sin embargo, Fariba fue detenida junto a decenas de personas que protestaron después de laselecciones presidenciales del 12 de junio y fue sometida ainterrogatorios para arrancarle una confesión.

El nuevo blog permite insta los lectores a firmar una petición que será entregada a varias embajadas de la República Islámica para protestar contra el arresto de la traductora de EL MUNDO. Sólo hay que escribir un correo electrónico con nombre y apellido y enviarlo afreefariba@gmail.com.

Fariba es una reconocida bloguera (after-rain.persianblog.ir), además de reportera política. Ha trabajado para la agencia de noticias Ilna y para algunos medios reformistas, como el periódico ‘Etemad Melli’.

1 Comment

Filed under Journalism, Social, Spanish

UK hostage’s remains identified in Lebanon , AP

November 24, 2009 Lebanonwire
blank.gif (59 bytes)
UK hostage’s remains identified in Lebanon UNITED NATIONS — The remains of British hostage Alec Collett, who disappeared in 1985 during Lebanon’s civil war while working for the United Nations, have been positively identified, the U.N. announced Monday.

Experts began searching for Collett’s remains last week in the eastern Bekaa Valley, which during the 1975-90 civil war was a lawless region of banditry and kidnapping. Lebanese security officials said two bodies were discovered near the village of Aita al-Foukhar and samples were sent for DNA testing in Beirut.

U.N. deputy spokeswoman Marie Okabe said Secretary-General Ban Ki-moon had been informed of the positive identification of Collett’s remains.

Britain’s Foreign Office also confirmed Monday that a set of remains recovered last week belonged to Collett.

Collett, who was 63 at the time of his abduction, disappeared in southern Beirut on March 25, 1985 while on assignment for the U.N. Relief and Works Agency, which cares for Palestinian refugees.

The Revolutionary Organization of Socialist Muslims claimed it hanged Collett in 1986 and issued videotape showing him dangling from a gallows. The group was one of the names used by followers of Palestinian militant leader Abu Nidal, who committed a series of spectacular acts of terrorism around the globe before his death in 2002.

Lebanon’s state-run National News Agency said last week the two bodies were found in a post that was run by Abu Nidal’s group. His kidnappers said they killed him a year later.

At least 88 foreigners were taken hostage between 1984 and 1990, including 17 Americans, by the various factions in Lebanon’s bitter civil war.

Okabe said the secretary-general hopes that the discovery of Collett’s remains “can provide a measure of comfort to his loved ones.”

Ban expressed appreciation to authorities in Britain and Lebanon for finding the remains after so many years, she said.

Authorities had previously searched for Collett’s body in the then Syrian-controlled Bekaa Valley in eastern Lebanon without success. -AP

Leave a comment

Filed under English, Journalism, war

UNESCO Beirut and the Arab Union for News Agencies launched the new training facility of the Regional Media-Training Center for Journalism and News Agencies in Lebanon

And  more about the Media topic: here are some news from the UNESCO. maybe this new center will help to create a generation of independent journalist? Or maybe we will have Western/UN indoctrinated journalists?

N.S

23-10-2009 (Beirut)
UNESCO opens regional media training center in Beirut
UNESCO media training center
© UNESCO
UNESCO Beirut and the Arab Union for News Agencies launched the new training facility of the Regional Media-Training Center for Journalism and News Agencies in Lebanon on Monday 19th of October 2009.
The training institute was inaugurated by the Lebanese Minister of Information, Tarek Mitri and attending were most of the Arab news agency heads and many journalists. This comes as direct support fromUNESCO’s International Programme for the Development of Communication (IPDC).

The first training seminar was also launched and journalists from Lebanon and the Arab States attended the training sessions. The head of the Arab press union Ramadan Rawashdeh spoke at the opening and hoped that the training center would serve its purpose and lead the way for increased cooperation among the Arab States, and he thanked UNESCO for its contributions which lead to the establishment of this center.

UNESCO hopes that the center would open a door for more development of communication in the Arab region in addition to press freedom and better pluralistic media within the overall scope of the media development that UNESCO aspries to accopmlish all over the world.

Leave a comment

Filed under English, Journalism

ROBERT FISK ABOUT THE PRESS IN LEBANON, IN THE INDEPENDENT

It is true that Lebanese Press is being affected by economic problems. But as Fisk points out the problem have being there while before and does not have a economic nature. For me , that I try to follow the press, the biggest problem is its propaganda orientation. From L’Oriente Le Jour, Al-Nahar, Al-Safir, Al-Ahbar or Al-Mustaqbal to the Daily Star…we all now what we read and to who they deliver political obedience. In fact to have a neutral idea of what is going on in Lebanon we need to read all of them at once and expect to have a  complete view of what is the political situation.

N.S

Robert Fisk: End of an era for Lebanon\’s free press

For decades, Lebanese journalism has been applauded as the freest, most outspoken and most literate in the heavily censored Arab world. Alas, no more. Beirut’s best-read daily has just shed more than 50 staff and LBC, one of the country’s best-known television stations, has just fired three of its most prominent presenters. The Lebanese media are being hit – like the rest of the world – by the internet and falling advertising revenues. But this is Lebanon, where politics is always involved. Is something rotten in the state of the Lebanese press?

Is it by chance that An Nahar‘s culture editor – whose supplement campaigned against assassinated prime minister Rafiq Hariri’s plans for rebuilding downtown Beirut – has been fired after the paper cosied up to the politics of Hariri’s son Saad, now the Lebanese prime minister designate? Is it a coincidence that the three senior presenters on LBC represented the last supporters of the old Lebanese Forces (of civil war infamy) still working at the channel?

Neither An Nahar nor LBC are saying anything. But the Lebanese are waiting to find out which of their more than 20 dailies will be the next to shed staff for “economic reasons”. Will the old lefty As Safir find that it has politically recalcitrant staff (unlikely) or will the lovely French-language daily L’Orient Le Jour – whose 18th century French is Royalist rather than Republican – have a battle with those writers who still love ex-General Michel Aoun, Maronite Christian ally of the Hizbollah?

The problem is not so much the politics of Lebanon but the feudal state of the press. You cannot start a newspaper in Beirut – you have to buy an existing title from someone else. This costs money. So the rich own newspapers. Not much different, you may say, from the rest of the world. But the system in Lebanon is archaic; there are families in Beirut who own newspapers but don’t publish them – they are still waiting for a buyer.

As Elias Khoury, the sacked culture editor of An Nahar, a prize-winning novelist and academic and one of 53 men and women fired by the paper, puts it: “Newspaper owners were originally journalists – and with capitalism, the system did not change. Television in this country are not the press – they are propaganda, owned by confessional groups or parties. It’s the papers that are real journalism.”

But “real” journalism is sometimes hard to come by. When the Syrian army was still in Lebanon, An Nahar was as careful as the rest of the press in making sure than no boats got rocked. Indeed, when the Syrian military first arrived in Beirut in 1976, its offices were raided – to make sure that its journalists realised that they would have to be as compliant as their colleagues on Al-Baath and Tichrin, those titans of Baathist journalism across the mountains in Damascus.

But, along with As SafirAn-Nahar had an edge about it. It poached a wonderful analyst called Jihad Zein from As Safir, and under boss Ghassan Tueni it upheld independent journalism. “Tueni offered me the cultural supplement,” Khoury says, “and if he was still in control, none of this would have happened.” It is now his granddaughter Nayla who is in charge. Along with Khoury, Edmund Saab, co-editor in chief, Saha Bahasin and Georges Nassif also lost their jobs. They were told to collect their dismissal notes from a Lebanese postal official on the pavement outside the paper’s central Beirut office.

“One journalist came to work at 6pm on a Friday – when the postman had left,” Khoury adds. “He worked the Friday night and on Saturday and Sunday – and read in our rival paper on Monday that he had been fired! This reveals things about our work and about Beirut. The formula that our supplement is independent – that we can say what we want – is no longer acceptable. I didn’t fit. My supplement campaigned against Solidere [in which Rafiq Hariri held 10 per cent of the shares] and we got journalists and architects to write about how the company was destroying Ottoman Beirut and saving only the French colonial buildings. No-one stopped us. I could play the role of a leftist intellectual.”

No more. Nayla Tueni’s involvement in the majority March 14th movement, led by Hariri’s son Saad – who himself runs a rather dull daily called Al-Mustaqbal – means An Nahar has taken on a distinctly pro-government flavour.

At the same time, LBC has dismissed three of its best-known journalists, apparently because they were the final remnant of the Lebanese Forces on the channel. Diamond Rahme Geagea, Denise Fakhry and Vera Abu Munsif were sacked along with dozens of fellow staff members, including one woman who was six months’ pregnant, a fact which would normally make her un-dismissable under Lebanese law. Even the Christian Maronite patriarch, Nasrallah Sfeir, has expressed his concern.

The Lebanese journalists’ union has no mandate to help unemployed writers. “Who protects the rights of journalists?” L’Orient Le Jour asked last week. In Lebanon, it seems, the answer is no one.

Leave a comment

Filed under English, Journalism